Zaufana Księgowość
Unia Europejska przyjęła dyrektywę 2017/2455 oraz dyrektywę 2019/1995 dotyczące tzw. pakietu VAT e-Commerce. W związku z tym Polska jest zobowiązana zaimplementować przepisy w kraju. Planowo miały one wejść w życie już w styczniu 2021, jednak ze względu na panującą pandemię, zdecydowano się przesunąć to o pół roku tj. na lipiec 2021. W dniu 16 kwietnia 2021r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu.
Od 1 lipca 2021r. w ramach rządowego pakietu e- commerce zostaną wprowadzone zmiany w poniższych obszarach:
Głównym celem wprowadzenia w życie tych przepisów jest wyrównanie konkurencyjności towarów kupowanych przez konsumentów za pośrednictwem Internetu z krajów unijnych, oraz pochodzących z krajów trzecich.
Do tej pory produkty o niskiej wartości, zakupione przez platformy internetowe, sprowadzone z krajów nie unijnych- głównie z Chin i Tajwanu podlegały zwolnieniu z opodatkowania VAT dla tzw. małych przesyłek gdy ich wartość nie przekraczała 22 euro. Badania Komisji Europejskiej danych z 2015 roku pokazały, że zwolnienie to objęło 150 mln przesyłek, natomiast kolejne 40 mln przesyłek zostały zadeklarowane jako niewiele przekraczające kwotę zwolnioną. Łącznie dało to kwotę 1 mld podatku VAT, który nie został pobrany do budżetów krajów unijnych.
Aby uszczelnić powstałą lukę VAT postanowiono zmienić podejście do transakcji zawieranych za pośrednictwem platform elektronicznych. Jednocześnie likwidując zwolnienie z małych przesyłek, oraz zastępując je jedynie uproszczonymi zasadami dla przesyłek o wartości poniżej 150 euro; dodatkowo nadając czynny udział w zakupie i sprzedaży pośrednikom.
Aktualnie platforma Internetowa w transakcjach zakupu pomiędzy sprzedawcą, a nabywcą była jedynie pośrednikiem który nie był traktowany jako strona. Po zmianach każda osoba sprzedająca za pośrednictwem platformy będzie traktowana jako przedsiębiorca co spowoduje powstanie dwóch odrębnych transakcji. Sprzedawca- platforma (B2B), oraz platforma- konsument (B2C).
Najważniejszą zmianą będzie nałożenie obowiązku na platformę opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży towarów gdy :
Czyli w momencie gdy w którymkolwiek miejscu pojawi się kraj poza unijny (towar będzie z niego importowany, lub sprzedawca będzie mieć w nim siedzibę) platforma będzie zobowiązana do pobrania i rozliczenia podatku VAT. Dla konsumentów będzie to jednoznaczne ze wzrostem ceny, a więc zmniejszeniem konkurencyjności tych towarów.
W przypadku importowania towarów z krajów trzecich, o wartości poniżej 150 EUR, które nie zostały wcześniej objęte podatkiem VAT, towary te będą musiały być rozliczane poprzez operatorów pocztowych. Dostarczając przesyłkę operator zostanie zobligowany do pobrania podatku VAT od nabywcy, oraz zadeklarowania go w oddzielnej deklaracji z datą do 16. dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym powstał obowiązek podatkowy.
Do tej pory rozliczenie sprzedaży usług (TBE- telecommunicatios, broadcasting, electronic) telekomunikacyjnych, nadawczych lub elektronicznych było możliwe za pośrednictwem MOSS (Mini One Stop Shop). Rodzaj transakcji był bardzo ograniczony i dlatego też niewielka część sprzedawców miała możliwość korzystania z tego rozwiązania.
Po zmianach MOSS zostanie przekształcony w OSS w którym będzie możliwe rozliczenie większej ilości rodzajów usług, oraz sprzedaży wysyłkowej. Katalog usług dozwolonych do rozliczenia za pośrednictwem OSS będzie poszerzony o sprzedaż usług (B2C), w których miejsce opodatkowania występuje w miejscu konsumpcji, tj. związane z nieruchomością, krótkoterminowego wynajmu środków transportu, restauracyjne, cateringowe, wstępu na imprezy kulturalne oraz noclegowe.
Aktualnie przedsiębiorca np. z Polski chcąc sprzedawać swoje towary na rzecz konsumentów innych krajów unijnych musiał zaznajomić się z określonym przez dane państwo limitem (np. Francja – 35.000 EUR, Czechy- 1.140.000 CZK, Szwecja- 320.000 SEK) który decydował o miejscu opodatkowania transakcji. Poniżej tego limitu miejsce opodatkowania było w kraju siedziby, jednak przekroczenie go powodowało konieczność rejestracji do celów VAT oraz składanie deklaracji zgodnych z wymogami kraju.
Niejednokrotnie dodatkowe obowiązki wynikające z przepisów sprzedaży wysyłkowej mogły powstrzymywać przedsiębiorców przed wejściem na obce rynki. Wychodząc naprzeciw utworzone zostały dwa nowe rodzaje transakcji- wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość – WSTO oraz sprzedaż na odległość towarów importowanych- SOTI.
W celu uproszczenia sprzedaży wysyłkowej zastąpiono poszczególne limity państwowe jednym ogólnym limitem w wysokości 10.000 EUR na sprzedaż (B2C) usługową oraz towarową. Limit ten jest liczony na cały rynek unijny, bez rozróżnienia na kraje. Jednak co najważniejsze podatnik dzięki rozszerzeniu MOSS (Mini One Stop Shop) na OSS (One Stop Shop) będzie mieć możliwość zadeklarowania zagranicznego (zagranicznych) podatku VAT w swoim macierzystym kraju bez konieczności dodatkowych rejestracji w kraju konsumpcji.
WSTO- Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość ma miejsce w przypadku sprzedaży B2C towarów znajdujących się w krajach unijnych. Będzie występowała w przypadku sprzedaży wysyłkowej przedsiębiorcy np. z Polski na rzecz nie podatnika w UE.
Transakcje te będzie można rozliczać za pomocą jednej deklaracji VAT-OSS. Będzie to deklaracja kwartalna składana do końca miesiąca następującego po każdym kwartale w sposób elektroniczny. Rozliczenie podatku pomiędzy krajami będzie już należało do zadań Urzędów Skarbowych w poszczególnych krajach.
SOTI- Sprzedaż na odległość towarów importowanych będzie mieć miejsce w przypadku sprzedaży B2C w krajach unijnych, towarów importowanych spoza UE. Będzie występowała w przypadku sprzedaży wysyłkowej przedsiębiorcy np. z Polski na rzecz nie podatnika w UE, przy czym towar jest importowany z kraju trzeciego. Co ciekawe, będzie to również obejmowało zakup przez podatnika polskiego od sprzedawcy polskiego, towaru który został importowany z kraju nieunijnego. Decydującym kryterium w przypadku rozróżnienia transakcji WSTO oraz SOTI będzie mieć flow towarowy, a nie siedziba sprzedawcy
W przypadku towarów nie przekraczających wartości 150 EUR dostawca będzie miał możliwość rozliczenia transakcji poprzez osobną deklarację VAT-IOSS, której termin będzie przypadać na koniec miesiąca następującego po miesiącu w którym wystąpił obowiązek podatkowy. Aby to wykonać podatnik będzie musiał się zarejestrować do VAT-IOSS (Import One Stop Shop) uzyskując dodatkowy numer VAT.
Towary przekraczające wartość 150 EUR lub towary objęte podatkiem akcyzowym będą rozliczane na zasadach ogólnych.
Podsumowując- zmiany wprowadzone przez pakiet e-commerce są bardzo kompleksowe i odczują je zarówno przedsiębiorcy jak i konsumenci. Sprzedawcy unijni będą mieli niższy próg wejścia na pozostałe rynki unijne, bez konieczności rejestracji się w każdym z nich. Z pewnością, poszerzy to ich rynek sprzedaży internetowej w krajach o skomplikowanych regulacjach prawnych takich jak Polska, Węgry czy Włochy. Jednocześnie towary pochodzące z krajów trzecich poprzez wzrost ceny przestaną być tak konkurencyjne, co dodatkowo może przyczynić się do wzrostu sprzedaży.
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 godzin.
Skorzystaj z wieloletniego doświadczenia.
*Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 godzin, lub zadzwoń +48 533 900 031
Privacy settings
Ustawienia Prywatności
Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika. Po lewej znajdziesz informacje o tym, jakie ciasteczka i skrypty są używane, oraz jaki wpływ mają na twoją wizytę na stronie. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Nie wpłynie to na twoją wizytę na stronie.
NOTE: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.
Przetwarzanie Danych
1. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Administrator zbiera i przetwarza dane osobowe zgodnie z właściwymi przepisami, w tym w szczególności z RODO i przewidzianymi w nich zasadami przetwarzania danych.
2. Administrator zapewnia przejrzystość przetwarzania danych, w szczególności zawsze informuje o przetwarzaniu danych w momencie ich zbierania, w tym o celu i podstawie prawnej przetwarzania – np. przy zawieraniu umowy sprzedaży towarów lub usług. Administrator dba o to, by dane były zbierane tylko w zakresie niezbędnym do wskazanego celu i przetwarzane tylko przez okres, w jakim jest to niezbędne.
3. Przetwarzając dane, Administrator zapewnia ich bezpieczeństwo i poufność oraz dostęp do informacji o przetwarzaniu osobom, których dane dotyczą. Gdyby pomimo stosowanych środków bezpieczeństwa doszło do naruszenia ochrony danych osobowych (np. „wycieku” danych lub ich utraty), Administrator poinformuje o takim zdarzeniu osoby, których dane dotyczą, w sposób zgodny z przepisami.
Bezpieczeństwo Danych
1. W celu zapewnienia integralności i poufności danych Administrator wdrożył procedury umożliwiające dostęp do danych osobowych jedynie osobom upoważnionym i wyłącznie w zakresie, w jakim jest to niezbędne ze względu na wykonywane przez nie zadania. Administrator stosuje rozwiązania organizacyjne i techniczne w celu zapewnienia, że wszystkie operacje na danych osobowych są rejestrowane i dokonywane tylko przez osoby uprawnione.
2. Administrator podejmuje ponadto wszelkie niezbędne działania, by także jego podwykonawcy i inne podmioty współpracujące dawały gwarancję stosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa w każdym przypadku, gdy przetwarzają dane osobowe na zlecenie Administratora.
3. Administrator prowadzi na bieżąco analizę ryzyka i monitoruje adekwatność stosowanych zabezpieczeń danych do identyfikowanych zagrożeń. W razie konieczności Administrator wdraża dodatkowe środki służące zwiększeniu bezpieczeństwa danych.
Cookie
Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika. Po lewej znajdziesz informacje o tym, jakie ciasteczka i skrypty są używane, oraz jaki wpływ mają na twoją wizytę na stronie. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Nie wpłynie to na twoją wizytę na stronie.
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora.
Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez BIURO RACHUNKOWE “TAX ADVANCED” BARBARA ŻURAWSKA będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.